Buva Boxstream – Zelf kogellagers vervangen

Produceert je mechanische ventilatie lawaai? Dan zijn waarschijnlijk je kogellagers versleten en toe aan vervanging. Voor de Buva Boxstream kan je een vervangende motor-gedeelte kopen (à €50,- inclusief opsturen eigen motor-gedeelte) of zelf aan de slag gaan door de kogellagers te vervangen. Dit laatste heb ik gedaan en hieronder vindt hoe je ik het heb gedaan en je het ook zelf kan doen.

Benodigde tools en materiaal

Tools

  • Platte schroevendraaier klein
  • Torx-schroevendraaier maat 4?
  • Torx-schroevendraaier maat 8?
  • Platte schroevendraaier groot (2x) (optioneel voor stap 7)

Materiaal

  • Kogellagers (2x, ik ben voor de SKF 608 ZZ gegaan)
  • Vaseline (optioneel)
  • Schuurpapier (optioneel)

Stappenplan

Werk veilig: haal de stekker uit het stopcontact en wacht totdat de ventilator is gestopt.

  1. Deksel verwijderen
  2. Stroomkabel loshalen
  3. Motorkabel loshalen en aarde-aansluiting
  4. Motor losschroeven
  5. Ventilatorbladen loshalen van de motor
  6. Borgring verwijderen
  7. Kogellagers vervangen
  8. (Optioneel) Motor uit elkaar halen om los te wrikken
  9. In elkaar zetten

Stap 1 – Deksel verwijderen

Haal de blauwe deksel van de ventilator zoals in de handleiding aangegeven.

Stap 2 – Stroomkabel loshalen

Draai met de platte schroevendraaier de schroefjes los van de blauwe, bruine en geel/groene draad. Haal de kabel los van de behuizing door de verdikking uit de gleufjes te trekken.

Stap 3 – Motorkabel en aarde-aansluiting loshalen

Schroef de kleine schroefjes met een platte schroeven draaier los van de blauwe, bruine en zwarte draad van de motor.

Haal de stekker los van de aarde draad, groen.

Stap 4 – Motor losschroeven

Leg de unit met ronddraaiende ventilatorbladen naar beneden neer. Met de torx-schroevendraaier draai je de 4 schroeven van de motor los. Til voorzichtig de plastic behuizing met printplaat op, help hierbij de motorkabel door het zwarte gat met rubber.

Stap 5 – Ventilatorbladen loshalen van de motor

Draai de ventilator om, met de motor naar beneden en de bladen omhoog. Draai met de torx-schroevendraaier de 3 schroeven los.

Stap 6 – Borgring verwijderen

Haal de borgring van de staaf. Dit gaat het gemakkelijkste met de (kleine) schroevendraaier het uiteinde van de borgring naar buiten te duwen.

Stap 7 – Kogellagers vervangen

Het aluminium ding met drie gaten kan je van de staaf afschuiven. Als het goed gaat dan komt dit aluminium ding met 2 kogellagers los, een kogellager aan de bovenkant (die je ziet) en een kogellager aan de onderkant (die je niet ziet). Beiden kogellagers moeten vervangen worden, mijn ervaring met één kogellager vervangen is dat het nog steeds lawaai maakt, omdat de onderste ook kapot is. Er blijft een veertje achter op het staafje. Haal de twee kogellagers uit het aluminium ding door ze uit de staaf te trekken (je kan ze niet door de staaf heen duwen) en vervang deze door 2 nieuwe (Bijvoorbeeld SKF 608 ZZ). Schuur de staaf indien deze wat geroest is en vet deze in met vaseline.

Aluminium ding komt niet los! Ik heb aluminium ding met de lagers er met 2 stevige schroevendraaiers uit gekregen door de schroevendraaiers aan beide kanten van het aluminium ding er zonder te steken en dan als een hefboom omhoog te wrikken. Verstandig om er een latje hout tussen te doen zodat het plastic (gehele motor) of aluminium (alleen onderste gedeelte motor) niet beschadigd. Het plastic gedeelte van de motor kan er ook nog af, zie stap 8 hieronder.

Stap 8 – (Optioneel) Motor uit elkaar halen om los te wrikken

Schroef de 3 schroeven in de motor los en haal voorzichtig het zwarte plastic gedeelte los van het ijzer.

Let op! Door de kabels dien je dit voorzichtig te doen, 3 kabels zitten namelijk vast aan het zwarte gedeelte en 1 kabel aan het ijzeren gedeelte.

Stap 9 – In elkaar zetten

Voer de stappen 7 tot en met 1 in deze volgorde uit. Je bent klaar met het vervangen van de kogellagers en de mechanische ventilatie kan er weer een aantal jaar tegen aan zonder lawaai te maken.


Geplaatst

in

door

Tags: